Tuesday 8 April 2008

Foggy Tuesday


Out of a nondescript white silence comes a terrible cry. The cranes are back from Africa, Asia or wherever they have hibernated.
I was just having a quiet stroll around the garden – witnessing that someone had eaten my hellebores but the tulip shoots are intact, wondering whether the snake’s head fritillaries will make it or is the wet meadow too wet for them, when the cranes stopped me at my tracks. Such a yell.
Soon after a bunch of geese flew over to the north. An unmistakable voice, like someone having fun with an old car horn.
Later, indoors, just before getting dark, we witnessed five white-tailed deer hopping across the field. “Mating season”, my mate muttered.

Kurkia sumussa
Taas yksi sumuinen päivä saaristossa. Näitäkin voisi laskea, montakohan vuodessa.
Sumun keskeltä kuuluu ensin kurkien huutoa, sitten hanhien kaakatusta. Muuten hiljaisessa päivässä huudot pysäyttävät. Ne keskeyttävät tutkimusretken puutarhassa hetkeksi.
Tutkimus koskee peurojen tuhoja. Jouluruusut ovat hävinneet, yksi kääpiömanteli näyttää ylös kaivetulta. Tulppaaneihin ei vielä ole koskettu.
Peurojen jälkiä on pitkin pihaa, kapeat sorkat ovat uponneet hyvin märkään savimaahan. Illemmalla keittiön ikkunasta näkyy, kun viisi valkohäntäkaurista hyppelee niityn poikki.

Jouluruusu, hellebore, Helleborus niger
Kääpiömanteli, Prunus tenella
Snake’s head fritillary, kirjopikarililja, Fritillaria meleagris

1 comment :

  1. Huuto
    Kaarlo Sarkia


    Yön tyhjä katu
    ja lumi uus
    Yön hiljaisuus
    Ei askel kiveen satu.

    Kuka huus?

    Kuka yössä huus?

    Yht'äkkiä valittavasti
    Kuka yössä nimeäni huus?

    Se huuto vereni hyys
    mua vihloi luihini asti
    minut kauhulla jähmettäin.

    Minä väristen siihen jäin
    ja näköni jännittäin
    minä käännyin ääntä päin..

    Ei ketään. Äänettömyys.

    Kadun aution näin,
    yön tuuli vain lunta pyyhkäs.
    Minä uskalsin näin
    taas kulkea eteenpäin.

    Mut taas -
    minun kävellessäin -
    mut taas -
    minun takaani päin
    joku huus
    minut kauhulla jähmettäin -
    ihan selvään minua huus -
    oli äänessä tuska ja vakavuus -
    joku minua nimeltä huus
    ja syvään, syvään nyyhkäs.

    Minä väristen käännyin ääntä päin..

    Ei ketään. Hiljaisuus.

    Oi nuoruus, kuolleet luusi
    valittivatko varjoista yön?
    Kukaties mua Ihanne huusi,
    jonka denaarista myön?

    Vai kuuluiko vaikerrus
    monen tallatun kauniin taimen?
    Tilinteollevaatimus?
    Ole luonani yössä, Paimen!

    Mua huusiko äitini hauta
    unohdettu, kaukainen?
    Mua armahda, Kaitsija, auta,
    minä tietäni löydä en!

    ReplyDelete

Kaunis kiitos kommentista!